Benchmarking in de zorg met patiënt tevredenheid

Als ziekenhuis of zorginstelling is er niks belangrijker dan de mening van jouw patiënten. Voor hen ben je immers aan het werk en wil je de beste zorg kunnen bieden in soms hele moeilijke tijden in hun leven. Als je wilt weten wat je patiënten denken over bijvoorbeeld je personeel, je wachttijden, de kwaliteit van zorg die je biedt en de faciliteiten, dan kan je een benchmark patiënt tevredenheid organiseren. In de resultaten zal je niet alleen je prestaties nu tegen komen, maar ook hoe en waar je kan verbeteren. Dit kan soms de ogen doen openen.

Een diepe blik

Als je een bedrijf inhuurt voor je onderzoek moet je er wel rekening mee houden dat alle aspecten van je instelling door een objectief persoon zullen worden bekeken. Dit kan uiteraard op negatief commentaar uitlopen. Echter, verbeteren kan niet als je niet weet van waar je begint. Vanaf het moment dat je dit accepteert kan je verder en een doelgericht plan maken voor de probleem sectoren.

 Instellingen vergelijken

In sommige gevallen worden de resultaten van verschillende instellingen met dezelfde specialiteit en in de zelfde regio met elkaar vergeleken. Dit kan veel interessante resultaten opleveren en vragen opwekken zoals: waarom zijn de patiënten bij die instelling tevredener met de faciliteiten als bij ons? Of juist: wij hebben de hoogste score in wachttijden, laten we dat zo houden! Van elkaar kan je veel leren.

Voordelen

Samengevat zijn de voordelen van een benchmark patiënt tevredenheid groot en kan je er zeker je voordeel mee doen. Het feit dat het door een extern bedrijf wordt gedaan is daar zeker één van want die kunnen met een fris en objectief oog kijken naar jouw organisatie. Aan de ene kant is dit doodeng, maar die mensen weten waar ze mee bezig zijn. Het belangrijkste is dat je met een benchmark veel doelgerichter je problemen kan aanpakken en ze dus ook sneller kan oplossen.